Tuesday, June 1, 2010

Happy Birthday Anne


Diam tak diam, puteri kesayanganku telah menginjak usianya ke dua angka. Hehehe..... sebelas tahun sudah. Tinggi lampai dan lagi seinchi kalahkan mamanya. Alhamdulillah, Allah mengurniakan aku seorang puteri yang sehat dan cerdik. Mudah-mudahan puteriku menjadi anak yang solehah, bertanggungjawab pada keluarga dan diri serta sesama insan. Diberikan kejayaan yang cemerlang didalam pelajaran ilmu dunia dan akhirat. Diberkati setiap kebaikan yang dilakukan dan diberi rezeki yg berlipat kali ganda dan melimpah ruah. Semoga anakku dirahmati Allah berbahagia kehidupannya dunia akhirat. Aminnnnnn ya Rabal Alamin.
Mama, Papa, Adik semua sayang pada Kakak Anne tau. Jangan nakal2 dan rajin2 tolong mama ya!


Tuesday, May 25, 2010

Ayam Mandhy Berempah



Inilah hidangan pada weekend yg lalu. Anak-anak suka, hubbypun suka...aku semua suka. Syukur diatas rezeki yang Allah beri selama ini. Begitu juga kudrat yg ada ni. Kalau tak ada kudrat macamana nak masak, kan..... Membuat ayam mandhy taklah payah mana. Senang dan simple jek. Rasa pun sedap. Anak-anak rasanya lupa yang mama dia pernah buat ayam ni, sebab masa buat ni masa diaorg kecik lagi. Tapi hubby memang suka sangat mandhy ni.

Ayam Mandhy Berempah Mandhy Spicy Chicken

bahan untuk memerap ayam :-
1/2 sudu kecil lada hitam
1/2 sudu kecil ketumbar
1/2 sudu kecil jintan halus
1 sudu kecil kunyit kering
(bahan diatas ini hendaklah dikisar halus)
1 biji lemon dibelah-belah
2 labu bawang besar dipotong gelang
sedikit saffron
rempah mandhy secukupnya



rempah mandhy :-

1 sudu kecil buah pala
2 sudu besar lada hitam
2 sudu besar buah pelaga
2 sudu besar bunga cengkih
1 sudu besar halia kering
4 helai daun bay (daun salam)
(Kisar semua bahan ini)
rempah diatas ini semua boleh didapati dalam bentuks erbuk tapi aku suka sangat membuatnya sendiri kerana selepas kita goreng dan kisar atau tumbubk aromanya akan naik. Wahhhhh... sermerbak gitu.


Lumurkan rempah-rempah kisar tadi pada ayam dan peraplah dalam lebihkurang 2 jam. Selepas itu susun dia ats tray pembakar dan taburkan bawang yang dihiris gelang dan juga lemon. bakar pada suhu 200 darjah sehingga masak.




Ayam mandhy berempah ini sedap dimakan bersama nasi buryani mandy dan sila rujuk kepada resepi buryani mandhy di sini.


Sunday, May 23, 2010

Nasi Buryani Mandhy








Rasa macam dah lama tak update blog. Sejak berpindah blog ni rasa macam malas aje nak blogging. Bukan apa nak handle 3 bloog sekali, bukanlah aku ada banyak masa. Kat rumah macam-macam pulak nak dibuatnya walaupun ada yg menolong tetapi untuk mengadap depan pc ni rasa macam malas jek sejak-sejak ni. Ingatkan weekend nak kemas rumah tapi hubby ajak jalan-jalanlah pulak dengan anak-anak. Anne nak mencari walkman MP3 dia. Dah janji dengan papanya dapat no 1 akan dapat hadiah. So ipod tuh bolehlah adik yang dapat ya. Aku pulak survey handphone terlanjur ada yang dah offer nak belikan. Cuma aku tengah pikir samada nak cari yang macamana. Hubby kata beli all in 1 supaya senang katanya. Tengoklah dua tiga hari lagi nanti. Macam tak ada mood nak buat pemilihan sebab kepala aku sakit sangat masa tuh.
Lepas belikan kakak apa yang diidamkannya terus ke pasar. Apa lagi beli untuk memasak pada ahadnya. hubby kata dia nak makan buryani mandhy. Lama sungguh aku tak buat nasi ni. Adalah agaknya dalam 7-8 tahun. macam-macam yang nak dimakannya. Aku pun tak kisah dan lama dapurku tak berasap masakan yang agak special. Sebenarnya dah berapa kali hubby mention nak makan nasi ni. Ehehehee baru ni aku buat. Nasib baik dia mengidam nak makan buryani mandhy, kalau dia mengidam nak makan buryani gam parah aku!






Nasi Buryani Mandhy


4 cawan beras basmathi
5 1/2 cawan air (dari stok chicken yg dibuat sendiri lebih baik)
1 labu bawang besar dihiris halus
3 ulas bawang putih dihiris halus
halia sebesar ibu jari dihiris seperti lidi mancis
1 biji tomato yg saiz besar didadu (buang bijinya)
1/2 mangkuk kismis
3 kuntum bunga cengkeh
2 kuntum bunga lawang
1 jari kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
sedikit bunga safron (rendam dengan sedikit air mawar)
garam secukup rasa
minyak sapi secukupnya
Beras dicuci dan toskan airnya. Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan rempah penumis iaitu bunga lawang, cengkeh, kayu manis dan pelaga sehingga naik bau dengan minyak sapi. Kemudian masukkan kismis dan goreng sebentar barulah dimasukkan beras dan garam lalu kacau rata. Masukkan stok ayam dan tutup periuk. Bila nasi telah hampir tanak renjiskan safron. Gembur nasi dan biarkan tanak.
Nasi mandhy ini sedap dimakan bersama dengan ayam mandhy, salad dan raita.
Aku suka semalam tengok anak-anak makan dengan seleranya. Hilang penat memasak. Hubbypun senyum lebar.

Wednesday, May 12, 2010

Nasi Ayam Penyet




Resepi nasi ayam penyet ini aku dapat dari seorang kawan baikku. Asa resepi ini dari Indonesia. Resepi nasi ayam pula aku ikut cara membuat nasi ayam Cina kerana rasanya lebih sedap dan enak.





Nasi ayam :-





6 cawan beras basmathi
7 1/2 cawan air sup rebusan ayam
6 ulas bwang putih
halia muda sebesar ibu jari



Untuk membuat minyak ayam

5 cm halia tua diketuk
5 ulas bawang putih diketuk
lemak-lemak ayam
kulit-kulit ayam

basuh lemak dan kulit ayam kemudian masak bersama halia dan bawang tanpa air. Bila ianya telah garing dan mengeluarkan minyak, gunakan minyak itu untuk menumis nasi ayam.





Beras dicuci bersih dan toskan airnya hingga hampir kering. Kemudian goreng beras tersebut tanpa minyak dengan api sederhana. Jangan sampai hangus. Tumiskan bawang putih dan halia hingga wangi. Masukkan beras dan kacau kemudian tuangkan air rebusan sup ayam. tutup periuk dan biarkan ianya masak.


Ayam



1 ekor ayam dibelah 4
(boleh juga dipotong kecil-kecil jika suka)

bahan perap:-

10 ulas bawang kecil
5 ulas bawang putih
halia sebesar ibu jari
5 tangkai cili merah
4 cm kunyit hidup
1 camca makan ketumbar
1 camca teh jintan halus
1 camca teh jintan kasar
garam secukup rasa

Kesemua bahan perap ditumbuk halus dan lumurkan pada ayam. Perap ayam sehari semalam ataupun 2 jam. Goreng ayam dengan api sederhana. Bila menghidang penyetkan ayam dengan menggunakan ulek.



Sup Untuk Kuah Ayam



4 cm halia tua diketuk
3 ulas bwang putih ditumbuk
Tulang-tulang ayam
1 kuib ayam

Rebus kesemua bahan ini dan perasakan sedikit garam. Bila telah mendidih masukkan daun bawang dan daun saderi.


Sambal Untuk Ayam Penyet :-



8 tangkai lada merah
8 tangkai lada hijau
10 tangkai cili padi
4 labu bawang merah
5 ulas bawang putih
Belacan sebesar telur ayam kampung
5 butir tomato


Kesemua bahan ini digoreng sehingga layu. Kemudian kisar bahan-bahan ini dan goreng semula dengan menggunakan minyak tadi.



Bahan-bahan Ulam :-




Seikat ulam raja







Setengah kobis diracik halus




Daun sup dan daun bawang




10 keping tauhu dibelah dua dan digoreng garing



10 keping tauhu dibelah 3 dan digoreng garing

















Thursday, April 15, 2010

Ikan Patin Masak Gulai Asam Rebus Dengan Belimbing




Assalamualaikum......
Semua orang tau akan keenakkan daging ikan patin ini. Kalau kita beli di pasar misalnya, rasa ikan patin ini jauh berbeza dengan ikan patin yang ditangkap sendiri di sungai. Sebenarnya resepi ni dah lama aku buat tetapi cuma masa saja tidak mengizinkan untuk dimuatkan disini.
Ikan patin ini aku dapatkannya melalui kiriman dari Abang Kadir, ipar kepada birasku yang tinggal di Mersing. beliau gemar sekali pergi memancing di Kuala Sungai Endau Rompin dan hasil yangditangkapnya sangat-sangatlah lumayan. Hobbynya memang memancing dan berburu ayam hutan.
Ikan Patin ini aku cuba masak asam rebus dengan belimbing buluh dan rasanya memang sedap sekali.
1 ekor ikan patin
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 tangkai cili merah
5 tangkai cili padi
halia sebesar ibu jari
kunyit sebesar jari kelengking
Kesemua bahan ini ditumbuk halus
Masukkan kesemua bahan-bahan tumbuk ke dalam periuk dan bubuh air. Bila kuah hampir mendidih masukkan asam jawa dan sekeping asam gelugur bersama-sama ikan. Bila kuah mendidih masukkan buah belimbing yang dibelah dua bersama-sama dengan secekak daun kesum. Siap untuk dihidang.

Tuesday, April 6, 2010

Mashed potato buatan sendiri

Salam semua....... bila tanya anak-anak suka tak makan mashed potato.....tak ada yang cakap tak suka....kalau boleh hari-hari nak makan..... Kita yang tua ni pun suka sangat dengan makanan macam ni. Apa kata kalau kita lepas buat roast chicken, minyak-minyak yang meleleh dari ayam itu jangan dibuang. Itulah yang digunakan untuk membuat gravy bagi kentang lenyek. Mudah saja cara membuatnya. Oh ya semasa kita membuat roast chicken, kepala ayam, kaki dan leher ayam yang kita kerat itu kita rebuskan saja dan simpan sebentar air rebusan itu kerana ia boleh dijadikan stok untuk gravy mashed potato.



Lebihan minyak dan jus yang keluar dari ayam semasa kita membakarnya kita kumpulkan


Bubuh di dalam jug dan disini kita dapat lihat antara minyak dan jus ayam itu terpisah



Panaskan periuk dan cairkan butter kemudian masukkan minyak ayam roast tadi. Bila hampir mendidih masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga agak pekat dan berwarna kecoklatan tetapi jangan sampai hangus, kemudian kita tuangkan jus ayam roast pula. Kacau jangan berhenti. Bila rasa agak pekat kita tuangkan air rebusan ayam secukupnya. Kacau lagi dan bila kuah memekat baru matikan api.



Inilah gravy untuk mashed potato dan boleh juga digunakan untuk ayam roast





Tuang ke atas kentang yang sudah dilenyak. Kentang jenis russet paling baik untuk membuat mashed potato. Kita hanya potong dua kentang tersebut dan rebuskannya bersama garam. Apabila telah empuk toskan airnya dan kemudian masukkan semula ke dalam periuk, panaskan dengan api kecil dan lenyekkannya sehingga hancur, tuangkan sedikit butter dan susu segar serta sedikit oregano. Gaul rata dan matikan api.

Herb Stuffing Roast Chicken







Memasak makanan kegemaran keluarga adalah satu kebahagiaan buat seorang ibu apabila anak-anak amat menghargainya. Hilang segala lelah dan penat apabila hidangan yang dihidangkan dapat dinikmati sepuasnya oleh keluarga tersayang..... dan itu adalah hadiah yang amat berharga bagi seorang ibu.

Ayam roast bersama mashed potato merupakan hidangan kegemaran kedua anakku dan suami serta ibuku. Dua ekor ayam sekali makan sudah cukup mengenyangkan mereka. Akupun suka masak masakan ini kerana mudah dan menjimatkan tenaga.












Pelbagai roast chicken yang boleh kita cuba untuk keluarga tersayang dan pelbagai jenis yang telah aku cuba. Disini aku ingin berkongsi dengan rakan-rakan, Roast Chicken yang amat mudah dan ringkas.






Herb Stuffing Roast Chicken









1 sudu besar thyme
1 sudu besar oregano
1 sudu besar sage
1 sudu besar black pepper
garam secukupnya
susu segar secukupnya
roti secukupnya
butter secukupnya

Butter yang telah dicairkan secukupnya (campur kesemua bahan ini didalam butter yang telah dicairkan dan tuang susu segar)


Masukkan roti sehingga bahan ini menyerap dan lipat 4 roti tersebut



Sumbatkan roti ke dalam perut ayam yang telah dicuci dan dilap dengan kitchen towel lalu dijahit kemas



lebihan herba tadi kita masukkan ke dalam kulit ayam keseluruhannya bersama beberapa ulas bawang putih. perap selama 1 jam

Ayam yang telah disumbat dengan roti hendaklah dijahit kemas dan diikat kaki dan kepaknya bakar sehingga ayam masak



Hidangkan ayam bersama sayur-sayuran dan tuangkan gravy keatas ayam



Ayam roast ini sedap dihidangkan bersama mashed potato dan sayuran dan hidangkan panas-panas untuk dinikmati bersama keluarga tersayang