Tuesday, April 6, 2010

Mashed potato buatan sendiri

Salam semua....... bila tanya anak-anak suka tak makan mashed potato.....tak ada yang cakap tak suka....kalau boleh hari-hari nak makan..... Kita yang tua ni pun suka sangat dengan makanan macam ni. Apa kata kalau kita lepas buat roast chicken, minyak-minyak yang meleleh dari ayam itu jangan dibuang. Itulah yang digunakan untuk membuat gravy bagi kentang lenyek. Mudah saja cara membuatnya. Oh ya semasa kita membuat roast chicken, kepala ayam, kaki dan leher ayam yang kita kerat itu kita rebuskan saja dan simpan sebentar air rebusan itu kerana ia boleh dijadikan stok untuk gravy mashed potato.



Lebihan minyak dan jus yang keluar dari ayam semasa kita membakarnya kita kumpulkan


Bubuh di dalam jug dan disini kita dapat lihat antara minyak dan jus ayam itu terpisah



Panaskan periuk dan cairkan butter kemudian masukkan minyak ayam roast tadi. Bila hampir mendidih masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga agak pekat dan berwarna kecoklatan tetapi jangan sampai hangus, kemudian kita tuangkan jus ayam roast pula. Kacau jangan berhenti. Bila rasa agak pekat kita tuangkan air rebusan ayam secukupnya. Kacau lagi dan bila kuah memekat baru matikan api.



Inilah gravy untuk mashed potato dan boleh juga digunakan untuk ayam roast





Tuang ke atas kentang yang sudah dilenyak. Kentang jenis russet paling baik untuk membuat mashed potato. Kita hanya potong dua kentang tersebut dan rebuskannya bersama garam. Apabila telah empuk toskan airnya dan kemudian masukkan semula ke dalam periuk, panaskan dengan api kecil dan lenyekkannya sehingga hancur, tuangkan sedikit butter dan susu segar serta sedikit oregano. Gaul rata dan matikan api.

No comments:

Post a Comment

Sembang Kenal