Wednesday, March 17, 2010

Salam Penuh Kasih Sayang dan Apple Pie





Salam Penuh Kasih Sayang dan Apple Pie

Assalamualaikum, this is the first day of my new blog. Welcome and I hope you'll enjoy my day to day thoughts as they unfold each time I write. Hopefully it will be entertaining and fun. Kepada semua sahabat dan pengunjung yang tertanya2 kenapa aku lama tak update blog Tulipkasih. Sebenarnya blog Tulipkasih sudah terlalu penuh dan sekarang aku mulai blog resepi secara berasingan antara resepi2 yang beraneka dan aku kini telah punya blog khas resepi Johor dan sedikit informasi mengenai Johor dan sejarah serta kaitannya. Jika ingin melihat dan mencuba resepi masakan warisan Johor anda bolehlah berkunjung ke {sini}. Di sana terdapat pelbagai resepi Johor yang lama dan baru.
Sebagai sumbangan resepi aku yang pertama, aku telah mecuba membuat Apple Pie yang mana resepinya aku cedok dari Chef di alam maya yang juga menjadi sahabat baikku untuk aku berkongsi segala ilmu masak -memasak dan juga hobbyku iaitu mengumpul pinggan mangkuk antik. Beliau merupakan anak Johor juga dan mempunyai minat yang sama sepertiku di dalam dunia masakan dan antik.
Untuk melihat lebih detail lagi silalah berkunjung ke blog Tiffinbiru beliau iaitu Cik Mat Gebu {di sini}
Resepi Apple Pie



Bahan2nya:


Untuk Inti :


6 biji apple hijau (kupas kulit dan potong 12 setiap sebiji)
200gm gula pasir
50 gm kismis
20gm tepung jagung (Bancuh dengan sedikit air)
Sedkit serbuk kulit kayu manis (jika suka dan lagi sedap)



Masak gula pasir hingga cair dan perang. Masukkan apple dan kismis. Gaul rata. Masukkan bancuhan tepung jagung. Masak hingga pekat dan sejukkan. Boleh dibubuh seidkit serbuk kulit kayu manis.


Untuk Doh :

500gm tepung gandum
200 gm butter
2 biji telur gred A (kacau sedikit)
250 gm gula halus (saya masukkan cuma 200gm gula sahaja)
Air secukupnya


Ayak tepung dan gaulkan dengan gula halus hingga rata. Masukkan butter dan gaul sehingga menjadi seakan serbuk roti. Tuang telur yang telah dikacau sedikit demi sedikit sambil digaul sehingga sebati dan air. Gaul dan uli rata sehingga menjadi doh dan tidak melekat di tangan. Bungkus dengan plastik dan sejukkan 30 minit. Selepas 30 minit keuarkan dan biar sebentar. canai doh setebal 1/2 cm. Tutupkan ke dalam mangkuk pie dan tuang inti yang telah disejukkan. Tutup balik pie dengan doh. Sapu kuning telur dan bakar 175 darjah C sehingga masak.

No comments:

Post a Comment

Sembang Kenal